bE mY fAvOuRiTe PeOpLe

BlOg InI tIdAk MeNgGuNaKaN bM yaNg BeTuL,, sOrrY~

BlOg InI tIdAk MeNgGuNaKaN bM yaNg BeTuL,, sOrrY~
ku akui, kelemahan ini.. ku insafi, kekurangan ini... ku kesali, kejahilan ini...

Monday, March 18, 2013

pakai purdah sebab nak cover 'alien' kat muka???

hye korang.. ape kabor? kali ni aku nak citer siket.  korang tau kan setiap penghijrahan pasti ada ujian dan dugaan. Allah nak tengok sam ada kita ni betul2 ke nak berubah atau sekadar nak digelar orang alim dan menutup keburukan.. penghijrahan kedua aku bermula.. aku mula pakai purdah dan niqab pada 11 januari 2013. Aku perlukan masa hampir 4 5 taon nak meyakinkan diri aku untuk istiqamah. ingat senang ke... huh.. 
Kadang2 aku rasa macam dah putus asa. aku penah putuskan yang aku takkan pakai purdah sampai bila2 sebab aku x yakin dengan diri aku. adeh bukannyew betul sangat. x sekuat sahabat2 yang lain..
lepas aku kerja restoran masa lepas spm dulu muka aku mula didatangi 'alien'2 yg x d undang. mmg frust giler. lama2 aku redha je. bila ada kawan2 yang tau aku berpurdah, diorang akap macam nie...
"ecah, ko pakai purdah sebab nak cover jerawat erk? hahahaha"
pergh sentap giler.! Tujuan memakai purdah bukanlah supaya diri tidak dikenali. Ia bukan soal ‘hadang muka’. Tujuannya adalah untuk mengelakkan dari menjadi perhatian lelaki ajnabi ataupun menimbulkan fitnah kepada mereka. Atas kesedaran ini aku memakai purdah demi menjaga maruah dan agama anda.  selidiki sebab musabab pemakaian purdah. ada niqabis yang memberi sebab untuk jaga hati, jaga pandangan, dan ada yang wajahnya boleh menaikkan syahwat. (huh guys... ) pendek kata.. 
"YANG TERTUTUP ITU INDAH TETAPI YANG TERSEMBUNYI ITU LEBIH INDAH... "
aku dapa kritikan kedua.. 
"ecah. ko pakai tutup muka ni buat apa? bukannye muka ko tu boleh naikkan syahwat pown.. " 
korang tau x.. time member aku tu ckp macam tu aku seolah2 dapat bayang kan aku cekik dia kat situh gak. haduhh... 
bagi aku menyembunikan diri aku di balik hijab ni adalah pilihan aku yang telah aku set kan sebagai identiti aku. nobody can say 'NO' to me if i prefer to perform the best syariat. moreover, i'm not asking for their approval anyway.
Aku dah mula bisnes menjual purdah. Alhamdulillah banyak sambutan. walaupun purdah yang aku buat tu simple tp ramai yang beli. syukur angat2. ummi dan babah menyokong aku dalm bisnes ni. aku dan ummi akan berkongsi profit. 
abes matrik ni aku banyak sangat program yang nak dilaksanakan. i will post about this.. next time ea..

2 comments:

Mas Lizah said...

(Y) pedulikan ape org nak ckp,, :)

aishah~ yAnG hIdUp bAhAgIa said...

betul... pedulikan kalau rasa itu pilihan trbaik. kan. :)